Kongres odhalil zajímavou skutečnost. Ruská propaganda cílila na příznivce lidských práv, islámu, gayů i Clintonové

Obecný příběh o zásahu ruské propagandy zní, že Rusko za pomoci tzv. alternativní pravice pomohlo k zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem. Méně hysterické přístupy argumentují, že snahou Ruska nebylo ani tak zvolit Trumpa, jako vzbudit nedůvěru lidí v americký politický systém. Toto tvrzení se zdá potvrzovat Kongresem zveřejněná část politických reklam zakoupených na Facebooku a Instagramu entitami, o nichž se věří, že jsou napojené na ruskou vládu. Ukazuje se, že Rusko se pokoušelo zasáhnout všechny typy obyvatelstva, aby posílilo kulturní a politické rozdělení v americké společnosti.

Přidejte svůj názor 6 komentářů

Donald Trump a Hillary Clintonová

Rusové identifikovali některé klíčové skupiny. Na základě informací o jejich objektu – např. zájem o obranu, zbraně, konzervativní hodnoty, Ježíše, ale i lidská práva či manželství stejného pohlaví – vyrobili politickou reklamu na míru. Ačkoliv mnohé z těchto reklam byly cílené na potenciální voliče Trumpa, některé z nich byly zaměřené na voliče demokratického protivníka Bernieho Sandersa a dokonce i na příznivce Hilary Clintonové a obecně na ty typy politických názorů, které jsou v principu proti politickým názorům Trumpa – a Putina.

Část ruských reklam cílila na milovníky, podporovatele či zájemce o americkou vojenskou kulturu a historii. Tyto reklamy, jako např. doporučení facebookové stránky „podporovatelů Druhého dodatku, patriotů a milovníků zbraní“ s názvem „Defend the 2nd“ (Braňte druhý – myšleno Druhý dodatek Ústavy Spojených států amerických umožňující americkým občanům držet zbraně a organizovat milice), spadají politicky spíše do hájemství republikánů a Trumpa. U některých nelze jednoznačně určit politický kontext, jako např. u instagramové reklamy cílící na veterány z Afghánistánu, Iráku či Vietnamu.

Ruská propaganda neopomněla ani na druhou stranu politické a kulturní barikády. Zájemcům o lidská práva, speciálně práva černochů, afroamerickou kulturu či policejní násilí vůči těmto menšinám byla doporučována facebooková skupina „Black Matters“ (Na černé záleží), ne náhodou vzbuzují svým názvem odkazují na diskutovaného hnutí za práva černochů Black Lives Matters (Na černých životech záleží). Rusové též stáli za kampaní „Don’t Shoot Us“ (Nestřílejte na nás), upozorňující na policejní násilí.

Snaha ruské propagandy postihnout všechny možné oblasti má vzhledem k politické orientaci Kremlu značně ironický nádech. Navzdory známému názoru Vladimíra Putina na gaye, Rusy zakoupené poltické reklamy doporučovali LGBT komunitě a jejím příznivcům stránku nazvanou „LGBT United“ (Sjednocená LGBT). Reklama vyzývala k uspořádání protipochodu vůči protestu pořádaného ze strany kansaské baptistické církve. Metadata ukazují, poukazuje web The Verge, že reklama cílila i na příznivce Clintonové a Sanderse. Toho pokropovala i facebooková reklama/stránka „Born Liberal“ (Zrozen liberálem).

Není žádným překvapením, že mnohé zveřejněné, Rusy placené doporučované stránky a skupiny se týkají hlavního podezřelého v kauze ruské propagandy, Donalda Trumpa. Některé, jako „Donald Trump America“, už svým názvem zcela jasně evokují, na koho jsou zacílené. Jiné spíše prezentovali témata, kterými u svých voličů bodovat, speciálně téma migrace a islámu. Názvy těchto skupin jsou též vypovídající – „Stop A.I“ (all invaders – všechny nájezdníky) či „Secured Borders“ (Chráněné hranice).

Pozornost byla věnována i Trumpově obchodnickému zázemí a jeho patriotismu – instagramová reklama nazvaná American Made (Vytvořeno v Americe) představovala svůdné obrazy Trumpovy rodiny a jejich podniků, včetně šperků Ivanky Trump. Jiné příspěvky podporovaly Trumpovu kritiku Clintonové. Facebooková stránka „Army of Jesus (Ježíšova Armáda)“ nabádala své příznivce, aby daly „like“, pokud chtějí, aby Ježíš vyhrál nad ďábelskou Hilary. Na druhou stranu, ruská propaganda cílila i na odpůrce Trumpa, které v rámci kampaně „BM – Not My President (BM – Ne můj prezident – zkratka BM zřejmě odkazuje k bowel movement, tj. vyprazdňování stolice)“ vyzývala k protestnímu pochodu proti Trumpovi.   

Samozřejmě, obraz různých politických, kulturních a zájmových uskupení v USA by nebyl kompletní bez muslimské komunity. Rusové na ní nezapomněli a těm zajímajícím se o islám či o Zaida Shakira, jednoho z nejvýraznějších islámských učenců odsuzujících militantní islámský fundamentalismu, nabízeli stránku „United Muslims of America“ (Spojení muslimové Ameriky, reference na Spojené státy americké).

V souvislosti s islámem je zajímavá skutečnost, na kterou zvláště upozornil senátor Richard Burr. Skupina "Save Muslim Knowledge" (Zachraňte islámské vědění) vyzývala k pochodu za ochranu Islámské knihovny vědění ( Islamic Da'wah Center) v Hostounu přesně v tem samý čas (sobota 21. května ve 12:00 hodin), kdy k protestu vůči této instituci vyzvala facebooková komunita „Stop Islamization of Texas (Stop islamizace Texasu).“ Zdá se, že za oběma účty stojící Rusové iniciovali obě strany protestu. Tento případ ukazuje na hlavní cíl ruské propagandy, kterým očividně není ani tak podpora Trumpa prezidentem jako posílení politického a kulturního rozdělení v americké společnosti.     

Vstupte do diskuze (6)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Facebook by měl platit za zpravodajství, žádá magnát Murdoch

23.01.2018 21:44 New York - Mediální magnát Rupert Murdoch vyzval internetovou společnost Facebook, aby platila…

Trump v Bílém domě v dubnu uvítá Macrona

23.01.2018 21:10 Washington - Prezident USA Donald Trump koncem dubna přivítá v Bílém domě první státní návštěvu. S…

Na škole v Kentucky se střílelo. Dva mrtví a 19 zraněných

23.01.2018 20:47 Aktualizováno Frankfort - Dva mrtvé a dalších 19 zraněných si vyžádala střelba na střední škole v Kentucky.…

CIA varuje: Kim se nezastaví, dokud nebude moci ohrozit USA několika…

23.01.2018 20:30 Washington – Severokorejský režim je stále blíž situaci, kdy ohrozí území Spojených států raketami…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější ze Světa

reklama
reklama