MH370: Něco zde nesedí. Rozhodnutí zastavit pátrání vyvolává pochybnosti

Jsou tomu téměř tři roky, co zmizel let Malaysia Airlines MH370, připomíná Richard Quest v komentáři pro server CNN. Americký novinář, letecký publicista a autor knihy "Zmizení letu MH370" kritizuje rozhodnutí zastavit pátrání po vraku Boeingu 777, na jehož palubě s největší pravděpodobností zahynulo 239 osob.

Přidejte svůj názor 5 komentářů

Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines

Od doby zmizení letounu pátrací tým prohledával hluboké vody jižního Indického oceánu o rozloze 120 tisíc čtverečních kilometrů, konstatuje Quest. Vysvětluje, že výběr lokality se zakládal na satelitních datech, tzv. impulzech Inmarsatu, podle nichž se jedná o nejpravděpodobnější místo, kde pohřešované letadlo skončilo.

Navzdory objevům spících podmořských sopek, dříve neznámých lodních vraků a nejrůznějšího mořského smetí se ale Boeing 777 nalézt nepodařilo, shrnuje publicista. Dodává, že v úterý bylo pátrání zastaveno vládami třech zemí, které se na něm podílely.

Ohromné pátrání

"Pátrací operace patřila mezi ty nejsložitější z dosud realizovaných," zdůrazňuje komentátor. Podotýká, že zapojené lodě byly společně nasazeny vždy na šest týdnů doslova uprostřed ničeho, v oblasti s jedněmi z nejhorších podnebních podmínek na Zemi, kde vanou divoké větry a vyskytují se obrovské vlny. Běžně docházelo k situaci, že pátrání muselo být na celé dny zastaveno kvůli počasí a ačkoliv lodě měly na palubách lékaře, posádky trápily takové nevolnosti, které si žádaly okamžitý návrat do australských přístavů, uvádí Quest.   

  • Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde.     

Během pátrání bylo několik částí letadla - některé z MH370 pocházely s naprostou jistotou, jiné téměř jistě - vyplaveno u pobřeží několika afrických zemí, pokračuje publicista. Vysvětluje, že tyto trosky nám však příliš nesdělily o tom, proč a za jaké situace se letadlo zřítilo, byť se jednalo o první nesporný důkaz, že let MH370 havaroval.

Teorie

Pátrací úsilí v posledních třech letech označuje Quest za herkulovské. Vedl ho Australský úřad pro bezpečnost dopravy, který vydal několik zpráv sestavených za účelem vyjasnění dalších detailů složených z existujících střípků, především sedmi kontaktů mezi letadlem a satelitem společnosti Inmarsat a dvou neúspěšných satelitních pokusů kontaktovat letoun ze země, konstatuje komentátor.

Vyšetřovatelé také prověřili nejrůznější letové výpočty potenciálních tras, vzdáleností a scénářů konce letu, například v jakém směru by letadlo padalo k hladině poté, co mu dojde palivo a motory se zastaví, podotýká publicista.

Navíc existovaly týmy jako Independent Group, nezávislá skupina satelitních a leteckých expertů, jejichž vlastní výzkum rozšířil chápání toho, co se mohlo stát, poukazuje Quest. Dodává, že se našli i kritici, jako australský kapitán Bryon Bailey, kteří vyšetřovatelům s oblibou sdělovali, že jejich teorie jsou chybné a vrak hledají na nesprávném místě.  

Proč přestat nyní?

"Pátrání je nyní u konce a letadlo se nenašlo," sumarizuje publicista. Poukazuje, že poslední zpráva "First Principles Report" rekapitulující pátrání definitivně konstatovala, že příslušná oblast vrak zřejmě neskrývá, přičemž text odkazuje na poslední výzkumy expertů, na jejichž základě došlo k vytipování jiné oblasti o rozloze zhruba 25 tisíc čtverečních kilometrů, kde se trosky s největší pravděpodobností nacházejí.

Vlády Austrálie, Malajsie a Číny, které se na pátrání podílely, však doporučení odmítly, připomíná Quest. "Považuji za pobuřující, že se vlády rozhodly nevyčlenit peníze navíc a neprohledat tuto novou, menší oblast. Je pro mě nepochopitelné, že jejich experti měli identifikovat tuto potenciálně novou stopu a vlády jim odmítly dát peníze, aby pokračovali," zuří komentátor.        

Rozhodnutí podle Questa absolutně popírá slib malajsijské a čínské vlády učinit vše nezbytné pro nalezení MH370, přičemž úterní prohlášení o odvolání podvodního pátrání na "First Principles Report" ani neodkazuje. "Upřímně, po třech letech pátrání je ostudné nyní úsilí zastavit. Pátrání by mělo pokračovat," píše publicista.

Důvodem je podle něj skutečnost, že o osudu letadla víme velmi málo. Ví se, že letadlo havarovalo v jižním Indickém oceánu, jelikož se našly trosky a dá se vystopovat, kde se stroj zřejmě zřítil, uvádí publicista. "To je ale vše. Nevíme, co se dělo na palubě letadla po 1:19 v noci, kdy z kokpitu zazněla poslední slova 'Dobrou noc Malajsie 370'. Nevíme, zda měl na zmizení podíl kapitán," připomíná Quest.

Dále nevíme, proč došlo k vypnutí transpondéru, proč byly vyřazeny komunikační systémy letounu, proč radiový operátor malajsijského letectva nevyvolal poplach, když viděl letoun letět zpět nad Malajsií, stejně jako nevíme, co - jestli vůbec něco - zaznamenaly radary v Indonésii, když letadlo přelétalo nad jejím územím, shrnuje publicista.

"Ve zkratce, nevíme, zda za zmizením MH370 stál zločin, nebo porucha," deklaruje Quest. Z tohoto důvodu považuje rozhodnutí zastavit pátrání za chybné a apeluje na jeho přehodnocení.    

Vstupte do diskuze (5)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

V Japonsku začaly i přes blížící se tajfun volby

22.10.2017 08:46 Tokio - V Japonsku za vydatného deště způsobeného blížícím se tajfunem Lan začaly ráno (o půlnoci…

Čína neuznává výmluvy cizích představitelů pro setkání s dalajlamou

21.10.2017 12:27 Peking - Zahraniční činitelé si nesmějí myslet, že se vymluví ze setkání s exilovým tibetským…

Sesuv půdy na staveništi v Malajsii zasypal dělníky, nejméně tři zemřeli

21.10.2017 09:32 Kuala Lumpur - Při sesuvu půdy na staveništi v malajsijském městě George Town zemřeli tři…

Dvěma mešitami v Afghánistánu dnes otřásly exploze, desítky mrtvých

20.10.2017 19:36 Aktualizováno Kábul - Uvnitř šíitské mešity v afghánském hlavním městě se dnes odpálil sebevražedný atentátník,…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější ze Světa

reklama
reklama