Rok od katastrofy Germanwings: Vyšetřovatelé dnes zveřejnili závěrečnou zprávu

Paříž - Letadlo aerolinek Germanwings se zřítilo bezmála před rokem, 24. března 2015. Toto neštěstí, při kterém zahynulo všech 150 lidí na palubě, ukázalo, že je nezbytně nutné lépe znát zdravotní stav pilotů.

Přidejte svůj názor

Kopilot zříceného letu 4U9525 Germanwings Andreas Lubitz

Ve své závěrečné zprávě, která byla dnes zveřejněna, francouzští experti potvrdili, že německý kopilot měl duševní problémy a zřícení stroje způsobil úmyslně.

Kopilot Andreas Lubitz využil toho, že kapitán letounu odešel na toaletu, zablokoval vstup do pilotní kabiny, navedl stroj na klesání a nechal zvyšovat jeho rychlost. Letadlo narazilo do horského masivu v rychlosti 700 kilometrů v hodině.

Francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví BEA ve zprávě podle agentury Reuters uvedl, že Lubitz měl deprese již v letech 2008 a 2009. Začal trpět opět většími duševními problémy v prosinci 2014 a v následujících měsících navštívil desítky lékařů. Žádný z nich ale nevaroval leteckou společnost ani letecké úřady. Jeden z lékařů přitom dva týdny před katastrofou doporučil, aby se Lubitz léčil na psychiatrické klinice. Na den nehody měl od lékaře neschopenku, kterou našla policie u něj doma roztrhanou.

Autoři zprávy vyzvali letecké a další úřady, aby zavedly nová pravidla, která by zajistila, že přinejmenším letecké společnosti budou dobře informovány o vážných zdravotních potížích pilotů. Především v případě psychických problémů nějakého pilota by podle BEA nemělo platit lékařské tajemství.

Lékaři jsou v Německu stejně jako jinde ve světě vázáni lékařským tajemstvím, ale nemusejí ho podle zákona dodržet v případě, že zjistí ohrožení bezpečnosti pacienta či jiných osob. Na základě dosavadních pravidel není ale jasné, kdy začíná jít o ohrožení něčí bezpečnosti, řekl dnes na tiskové konferenci v Le Bourget u Paříže vedoucí vyšetřovatelů Arnaud Desjardin.

Francouzská justice nezávisle na šetření BEA zkoumá, zda se kolem tragedie letu 9525 z Barcelony do Düsseldorfu někdo nedopustil zločinu. Již dříve bylo také zřejmé, že kopilot čin předem plánoval. Před osudným letem hledal na internetu informace o sebevraždách a zabezpečení dveří kokpitu.

Evropské aerolinky ihned po tragédii nařídily, aby byli v kokpitu vždy nejméně dva lidé. Některé společnosti, včetně ČSA a Travel Service, toto pravidlo dodržovaly už dříve.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Změny po odchodu z EU? Přechodná období mohou trvat až do roku 2022

28.07.2017 12:30 Londýn - Podle britského ministra financí Philipa Hammonda by ve chvíli britského odchodu z EU na…

Alarmující studie o muslimech. Kdo představuje největší nebezpečí?

28.07.2017 12:17 Aktualizováno Kodaň – Nově zveřejněná studie ukazuje, že muslimové narozeni v Dánsku projevují větší zuřivost při…

Schulz požaduje solidaritu EU s uprchlíky. Země, které je odmítají, by…

28.07.2017 11:17 Berlín - Martin Schulz, šéf německých sociálních demokratů, ve čtvrtek kritizoval země Evropské…

Polsko prožívá revoluci: Je ze středoevropského tygra "černá ovce" EU?

28.07.2017 10:32 Varšava - Jak se Polsko doslova během pár let stihlo přeměnit ze středoevropského tygra v "černou…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější ze Světa

reklama
reklama