Rok od katastrofy Germanwings: Vyšetřovatelé dnes zveřejnili závěrečnou zprávu

Paříž - Letadlo aerolinek Germanwings se zřítilo bezmála před rokem, 24. března 2015. Toto neštěstí, při kterém zahynulo všech 150 lidí na palubě, ukázalo, že je nezbytně nutné lépe znát zdravotní stav pilotů.

Přidejte svůj názor

Kopilot zříceného letu 4U9525 Germanwings Andreas Lubitz

Ve své závěrečné zprávě, která byla dnes zveřejněna, francouzští experti potvrdili, že německý kopilot měl duševní problémy a zřícení stroje způsobil úmyslně.

Kopilot Andreas Lubitz využil toho, že kapitán letounu odešel na toaletu, zablokoval vstup do pilotní kabiny, navedl stroj na klesání a nechal zvyšovat jeho rychlost. Letadlo narazilo do horského masivu v rychlosti 700 kilometrů v hodině.

Francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví BEA ve zprávě podle agentury Reuters uvedl, že Lubitz měl deprese již v letech 2008 a 2009. Začal trpět opět většími duševními problémy v prosinci 2014 a v následujících měsících navštívil desítky lékařů. Žádný z nich ale nevaroval leteckou společnost ani letecké úřady. Jeden z lékařů přitom dva týdny před katastrofou doporučil, aby se Lubitz léčil na psychiatrické klinice. Na den nehody měl od lékaře neschopenku, kterou našla policie u něj doma roztrhanou.

Autoři zprávy vyzvali letecké a další úřady, aby zavedly nová pravidla, která by zajistila, že přinejmenším letecké společnosti budou dobře informovány o vážných zdravotních potížích pilotů. Především v případě psychických problémů nějakého pilota by podle BEA nemělo platit lékařské tajemství.

Lékaři jsou v Německu stejně jako jinde ve světě vázáni lékařským tajemstvím, ale nemusejí ho podle zákona dodržet v případě, že zjistí ohrožení bezpečnosti pacienta či jiných osob. Na základě dosavadních pravidel není ale jasné, kdy začíná jít o ohrožení něčí bezpečnosti, řekl dnes na tiskové konferenci v Le Bourget u Paříže vedoucí vyšetřovatelů Arnaud Desjardin.

Francouzská justice nezávisle na šetření BEA zkoumá, zda se kolem tragedie letu 9525 z Barcelony do Düsseldorfu někdo nedopustil zločinu. Již dříve bylo také zřejmé, že kopilot čin předem plánoval. Před osudným letem hledal na internetu informace o sebevraždách a zabezpečení dveří kokpitu.

Evropské aerolinky ihned po tragédii nařídily, aby byli v kokpitu vždy nejméně dva lidé. Některé společnosti, včetně ČSA a Travel Service, toto pravidlo dodržovaly už dříve.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Ve Švédsku se rozmáhá despotická kultura rodinné cti. V ohrožení jsou…

30.05.2017 13:45 Stockholm - Nová zpráva ze Švédska odhaluje velké množství mladých lidí se zahraničního původu…

Západ se zmenšil, postavme se Trumpovi. Z Německa zní rázná prohlášení

30.05.2017 13:23 Aktualizováno Berlín - V Německu se po summitu G7 a nedělním projevu kancléřky Angely Mereklové stále řeší…

Hitlerova neviditelná stíhačka? Nacisté vyvíjeli stroj, který mohl zvrátit…

30.05.2017 12:49 Průběh druhé světové války mohl zvrátit německý experiment v podobě letounu Horten Ho IX. …

Hodně drsná debata: Diváci grilovali Mayovou a Corbyna v přímém přenosu

30.05.2017 12:24 Londýn - Britská konzervativní premiérka Theresa Mayová a vůdce labouristické opozice Jeremy Corbyn…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější ze Světa

reklama
reklama