Kaczyński chce převzít regionální média. Ovládají je německé koncerny, kritizují vládu

Varšava - Polská vládní strana Právo a spravedlnost (PiS) se nově zaměřila na regionální média vlastněná hlavně německými koncerny. Mají se vrátit do polských rukou a pomoci Jaroslawu Kaczyńskému vyhrát regionální volby, které se budou konat v roce 2018.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Kaczyński chce převzít regionální média. Ovládají je německé koncerny, kritizují vládu - anotační foto

Asi 90 procent polského regionálního tisku se nachází v rukou koncernů se sídlem v Německu - Axel Springer, Bauer či Neue Passauer Presse, jehož skupina Polska Press zahrnuje dvacítku deníků o celkovém nákladu převyšujícím milion výtisků.

"Není možné, aby velice delikátní podnikání bylo v rukou cizího kapitálu," tvrdí náměstek ministra kultury Jaroslaw Sellin. Ve čtvrtek má na toto téma jednat sněmovní výbor pro kulturu a média, jehož členka Barbara Bubulová (PiS) označuje "repolonizaci" regionálních médií za "strategické rozhodnutí", protože je nezbytné "rozbít monopol zahraničních mediálních skupin". Poslankyně přitom připouští i možnost "odebrat jim noviny".

"Repolonizace prostě znamená převzetí moci v médiích. Má to být podobná operace, jakou dříve bylo převzetí celostátních veřejnoprávních médií," řekl listu sociolog Mikolaj Cześnik. "PiS si chce zajistit vítězství ve volbách samospráv. Má silnou podporu na venkově, ale na úrovni obcí a okresů je to horší. Lokální média tady často bývají jediná, která poskytují informace o tom, co se děje ve městě, v obci či okresu," dodal. "Pro PiS by to byl ideální nástroj propagandy," míní opoziční list Gazeta Wyborcza.

Terčem nevole vládního tábora se stal německo-švýcarský koncern Ringier Axel Springer, který v Polsku vydává nejčtenější bulvární list Fakt a polskou verzi časopisu Newsweek, která je velice kritická vůči PiS. Vládní tábor se podle nejmenovaného zdroje deníku pokoušel převzít oba tituly prostřednictvím pojišťovny PZU, ale narazil na rozhodné odmítnutí.

Teď se ale tato otázka vrací poté, co veřejnoprávní televize, ovládaná PiS, zveřejnila dopis zaměstnancům od šéfa vydavatelství Marka Dekana ke znovuzvolení Donalda Tuska do čela Evropské rady: "Spolu s Tuskem vyhráli všichni Poláci, kteří jsou hrdí na členství v unii. Prohrála kromě Jaroslawa Kaczyńského dobrá pověst Polska jako spolehlivého partnera v EU."

Vládní média píší o "německé instrukci pro polské novináře", mluvčí PiS označila Dekanův dopis za "nepřípustný, pobuřující a skandální", zatímco šéf poslanců PiS Ryszard Terlecki hovoří o "skandálním vměšování zahraničního vydavatele do polské politiky".

Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Kaczyński chce převzít regionální média. Ovládají je německé koncerny, kritizují vládu

Vstupte do diskuze (1)

Doporučujeme

Peklo v Dachau: Místo, kde se zrodilo zrůdné nacistické běsnění. Zemřely zde stovky Čechů - anotační foto

Peklo v Dachau: Místo, kde se zrodilo zrůdné nacistické běsnění. Zemřely…

24.03.2017 17:57 HISTORIE - V bavorském městečku Dachau otevřeli nacisté v roce 1933 první koncentrační tábor, který…

Sebevražedný útočník se odpálil u letiště v Dháce - anotační foto

Sebevražedný útočník se odpálil u letiště v Dháce

24.03.2017 17:36 Dháka - Sebevražedný útočník se dnes odpálil v blízkosti kontrolního stanoviště nedaleko letiště v…

Útok v Itálii: Africký migrant najel autem do policistů, pak na ně vytáhl nůž - anotační foto

Útok v Itálii: Africký migrant najel autem do policistů, pak na ně vytáhl…

24.03.2017 17:14 Aktualizováno Foggia (Itálie) – V Evropě došlo během tohoto týdne už ke třetímu nebezpečnému incidentu, ve kterém…

Incident v Antverpách nebyl terorismus. Tunisan nikoho přejet nechtěl, tvrdí svědkové - anotační foto

Incident v Antverpách nebyl terorismus. Tunisan nikoho přejet nechtěl,…

24.03.2017 17:10 Aktualizováno Brusel - Belgická policie stále vyslýchá Tunisana (39), který ve čtvrtek dopoledne v Antverpách…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama

Nejčtenější ze Světa

reklama
reklama